Toekomst van het Zwartven

27 januari 2022

“Recreatiecentrum Zwartven is omgeven door bossen, heide en vennen met vele fazanten, konijnen, eekhoorns. Het is er heerlijk fietsen en wandelen, maar ook met de auto is er veel te bezichtigen. Kortom de ideale omgeving voor natuurliefhebbers en mensen die willen genieten van de rust en ruimte die hier te vinden is.” (bron: www.visitbrabant.com)

Qua omgeving klopt dit verhaal als een bus. Echter Recreatiecentrum het Zwartven zélf is al lang niet meer dat mooie recreatiepark van vroeger. De vele voorzieningen zoals een café, restaurant, gezellig terras, supermarkt, kinderbuitenbad, sport- en speelvelden, midgetgolfbaan en fietsenverhuur zijn er al lang niet meer. Bovendien is het park deels in verval geraakt en wacht het al vele jaren op nieuwe plannen. Gelukkig zijn die nu écht aanstaande! Een recreatiepark zal het niet meer worden. Een ontwikkeling naar een nieuwe woonwijk ‘in het groen’ én een groot deel omvormen tot natuur lijkt wél haalbaar. Hooge Mierde is daar terecht gelukkig mee. Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn….

Eind 2020 deelde de PvdA via fractielid Toon van Dongen al haar zorg over de mensen die momenteel (deels illegaal) permanent wonen op dit recreatiepark. De meeste van deze bewoners zijn geen types die eenvoudig aarden in een reguliere woonwijk. En over hun financiële positie hoeven we al helemaal geen illusies te hebben. Inmiddels zijn meer raadsleden zich gaan verdiepen in de wereld van het Zwartven en haar bewoners.

Tijdens de raadsvergadering van 25 januari 2022 stond het raadsvoorstel “regiovisie Beschermd wonen” op de agenda. Dit plan gaat over de ondersteuning van psychisch kwetsbare mensen met een “verstoord zelforganiserend vermogen”. In het verlengde van dit raadsvoorstel brachten wij het Zwartven aan de orde. Immers nu de bewoners eind 2022 het terrein moeten verlaten is er voor de inwoners die hier een permanent thuis hebben een gigantisch probleem aanstaande. Bij een deel van deze groep is volgens enkele GGZ-deskundigen een “verstoord zelforganiserend vermogen”. Zij hebben dus gerichte ondersteuning nodig om een nieuw toekomstperspectief te creëren. Een motie waarin we het college oproepen op korte termijn een inventarisatie en actieplan te maken kon op steun van de raadsleden van CDA en Samenwerking rekenen en zal dus uitgevoerd moeten worden.

Gelukkig maar, want in alle mooie berichten en plannen over de toekomst van het gebied het Zwartven mogen de belangen van deze kwetsbare inwoners niet vergeten worden!