Verkiezingsprogramma

De afgelopen anderhalf jaar hebben laten zien dat we elkaar heel hard nodig hebben. Velen van ons hebben voor het eerst gevoeld hoe het is om vrijheden te verliezen, om geïsoleerd te zijn of om op jezelf te zijn aangewezen. Maar we hebben ook gezien hoe mensen elkaar kunnen vinden. Hoe we samen de uitdagingen van onze tijd beter aan kunnen pakken. En hoe fijn het is als iemand soms de helpende hand uitsteekt. Het is niet individualisme wat ons door de crisis helpt, maar saamhorigheid. Niet de marktwerking, maar de extra hulp voor sectoren die het moeilijk hadden. De coronacrisis laat zien: als het menens wordt, dan hebben we elkaar nodig.

De PvdA gelooft in die saamhorigheid; in ‘wij’ in plaats van ‘ik’. En in bijzondere aandacht voor iedereen die extra aandacht nodig heeft. We bieden optimistische, realistische oplossingen voor de grote uitdagingen waar we in onze dorpen voor staan. Voor nu en voor de toekomstige generaties.

In dit verkiezingsprogramma staan die oplossingen. We laten in vijf hoofdstukken zien hoe Reusel-De Mierden er volgens de PvdA uit moet komen te zien.

De mensen van de PvdA kiezen bovenal voor een lokale en sociale koers. Een gemeente waar plek is voor iedereen. Waar je thuis bent. We kiezen nadrukkelijk voor een gemeente waar we de ruimte met elkaar delen. Voor dorpen waar we voor iedereen, in alle kernen, veel nieuwe woningen gaan bouwen. Voor een gemeente die investeert in de zorg voor nu en later. Een gemeente waar we bijdragen aan het oplossen van de klimaatcrisis. Reusel-De Mierden wordt bovenal een gemeente die haar inwoners nooit uit het oog verliest en die via dorps- en wijkplannen inwoners nadrukkelijk betrekt bij de ontwikkeling en realisatie van plannen.

We kunnen dit niet zonder onze inwoners. Wij vragen daarom het vertrouwen van de inwoners van Hooge Mierde, Hulsel, Lage Mierde en Reusel op 16 maart 2022.

Uw gekozen volksvertegenwoordigers van de PvdA gaan vervolgens voor u aan de slag om dit programma waar te maken.

Onze plannen voor:

Kansen voor iedereen

Iedereen moet mee kunnen doen in Reusel-De Mierden. Jong en oud. Arm en rijk. Alleenstaand en gehuwd. Vrouw en man. Geschoold en ongeschoold. Taalvaardig en laaggeletterd. De gezonde mens en

Ons plan

Betaalbare woningen en leefbare buurten

THUIS! Je hebt er je kinderen zien opgroeien en bent gehecht geraakt aan de buurt. Natuurlijk wonen je vrienden en familie dichtbij en je kent de lokale ondernemers. Je hebt

Duurzame en groene dorpen

Reusel-De Mierden is een mooie, groene regio. Met prachtige natuur in gebieden als de Peelse Heide, de Weeldse Heide, het Zwartven, het Panneven, Wellenseind, de Turnhoutse heide, het Voortje, de

Zorg voor nu en later

De coronacrisis heeft gevolgen voor veel mensen en organisaties: de (tijdelijke) werknemers, zzp’ers, flexwerkers met een nulurencontract, ondernemers en maatschappelijke instellingen. De slachtoffers van vandaag zijn niet per definitie de

Dienstbare overheid

Wij kiezen vóór de samenleving en denken vanuit het algemeen belang. We pleiten daarom voor een nieuwe bestuurscultuur in onze gemeente. Een bestuurscultuur die past bij de tijd waarin we