Openbaar vervoer van en naar Tilburg

31 januari 2022

Vanuit de gemeenteraad is de afgelopen jaren meermaals aandacht gevraagd voor de openbaar vervoer verbinding tussen Reusel en Tilburg. Een motie van raadslid Johan van Dommelen (fractie Samenwerking) uit september 2020 en een raadsbreed ingediende motie uit december 2020 bevestigen de roep om inspanning. In oktober 2021 gaf wethouder Rombouts in reactie op deze moties een inkijkje in zijn acties. Het was fijn te horen dat hij met Hilvarenbeek en Bladel optrekt hierin. Toch zijn we niet helemaal gerust op een goede afloop.

Uit de diverse documenten van de provincie blijkt nergens enige aandacht voor de route Reusel-Tilburg. Het belang van goed openbaar vervoer tussen Reusel en Tilburg is voor onze inwoners uit alle kernen essentieel. Zeker voor (aankomende) studenten en mensen zonder auto is het gebrek aan openbaar vervoer een direct probleem. En wie dan denkt, “ach… dan pak je toch bus 319 en ga je gewoon via Eindhoven!”… die dient zich te realiseren dat je op een zondag vanuit Lage Mierde alleen naar Eindhoven kan komen als je éérst naar Reusel gaat. En hoe doe je dat dan?

Kortom, (aankomend) studenten, ziekenhuisbezoekers en cultuurliefhebbers hebben nu echt een probleem. En hoe verder weg je woont van Reusel, hoe groter dat probleem is. Bovendien is dit zo in conflict met alle ambities om meer mensen uit de auto te krijgen. Als gemeenteraad kunnen we ambities hebben en lokale gevoelens erkennen. Maar dat is zeker geen garantie voor een oplossing in de toekomst. Vorige keer hebben we met zijn allen de boot echt gemist. De wijziging in het openbaar vervoer richting Tilburg is ons toen overvallen. Met veel (terechte) onrust in de gemeenschap tot gevolg. Dat willen we nu voorkomen. Dit keer willen we meer grip én tijdige acties!

Daarom heeft raadslid Fiona Bijl vandaag verdiepende vragen gesteld aan het college. Zie [hier de link naar onze raadsvragen] We verwachten de antwoorden eind februari te mogen ontvangen. We zijn benieuwd!